om hem op te slaan in de grote gouden bijenkorf van het Onzichtbare.’
(Rainer Maria Rilke, uit ‘Les abeilles de l’invisible‘ expo in Grand-Hornu, Mac’s)
Het schilderij is een ruimte waarbinnen ik me kan terugtrekken, waarbinnen ik re-connectie kan maken met oude verhalen, verlangens, dromen, herinneringen. Het is een zelfgekozen ‘cel’, een ‘kamer’ waar ik ‘vrijheid’ / ‘schoonheid’ kan ervaren.
Ik hou van gelaagd schilderen, het eindbeeld bedekt meerdere beelden (verbergen als een manier van zichtbaar maken.
Ik voel me erg verwant met een statement van kunstenares Ilse d’Hollander (1991):
“Een schilderij ontstaat uit het samenvallen van gedachten en het schilderen zelf. Met gedachten wordt hier bedoeld, dat ik als schilder niet als een neutraal wezen voor mijn doek sta, maar als handelend wezen dat zijn zijn investeert in het schilderen. In mijn actie op het doek is mijn wezen aanwezig.”
Ik geloof en ervaar dat het artistieke proces transformerende krachten genereert.
De gonzende bijenkorf, metafoor voor de innerlijke kamer, waar ideeën en beelden bevrucht worden en groeiën, en vorm krijgen, als een ‘echo’, in het oeuvre van de kunstenaar.
BIO
Theodoor De Roey (°1953) studeerde sociale pedagogie en antropologie aan KU Leuven. Zijn artistieke opleiding volgde hij in de academies van Leuven (Marc Raes, Hilde Overbergh), Anderlecht (Guy Leclerc) en Etterbeek (RHOK, Rudolf Broulim) en in het atelier van kunstenaars. In zijn eigen kunstpraktijk werkt hij voornamelijk als schilder/tekenaar.
Theodoor werkt freelance als begeleider van kunstprojecten en als docent schilderen, tekenen, grafiek en cross-overs.